• Coronaflits 7

    25 okt 2020
  • Op het moment van schrijven zijn we op dag 11 van de 28 , waarin de afgekondigde maatregelen van de ‘gedeeltelijke lockdown gelden. Mogelijk is er a.s. dinsdag 27 oktober weer een persconferentie.

    Status binnen de vereniging
    Na vorige week zijn er geen signalen binnengekomen van directe zorgen bij onze leden. Wel zijn er positieve testresultaten bekend bij familieleden van onze verenigingsleden. Wij wensen de betrokkenen veel sterkte.

    Update van veld- en zaalcompetitie
    Het KNKV heeft op 23 oktober 2020 ons geïnformeerd met een update over de veld- en zaalcompetitie. De veldcompetitie voor het breedtekorfbal is afgesloten. De wedstrijden die nog niet gespeeld zijn, worden niet meer ingepland. Voor het wedstrijdkorfbal worden de niet gespeelde wedstrijden in de doorlopende competities in het voorjaar ingehaald. Deze uitwerking wordt in een later stadium met de verenigingen gedeeld.

    Voor wat betreft de zaalcompetitie is het KNKV volop bezig met de planning van de wedstrijden. Natuurlijk is hier veel onzekerheid bij, er is immers nog niet bekend wanneer de competitiewedstrijden worden hervat. Het KNKV komt binnenkort met een routekaart waarin de opties per startmoment zijn uitgewerkt. De uitkomsten van de persconferentie op dinsdag wil het KNKV meenemen in de routekaart, die vervolgens met de verenigingen gedeeld wordt. Meer informatie is te lezen op: https://www.knkv.nl/update-veld-en-zaalcompetitie/.

    Zit je nog met een practische vraag? Wellicht kunnen de antwoorden van het KNKV je duidelijkheid bieden: https://www.knkv.nl/faqcorona/.

     

    Update corona-protocol, verplichte gezondheidscheck en aansporing op ieders verantwoordelijkheid
    Vanuit het bestuur heeft Brenda van Dasler zich ontfermt over ons corona-protocol en zich verdiept in de steeds maar weer veranderende richtlijnen en adviezen. Zonder overdreven te doen denk ik dat er ongeveer een net zoveel versies van ons corona-protocol zijn als dat van deze rubriek. Net als op het veld gelden ook in de zaal extra maatregelen om te kunnen korfballen. Alle maatregelen kun je hier teruglezen. Lees deze goed door, zodat je goed bent voorbereid voor jouw korfbaltraining!

    Voorafgaand aan de training is een gezondheidscheck verplicht. Via WhatsApp zullen trainers vragen of spelers klachten hebben: geen klachten = trainen, wel klachten = thuis blijven. Speciaal aandacht voor het volgende:

    Bij verkoudheid (voor de leeftijd tot en met 13 jaar), wijkt het sporten af van andere activiteiten zoals scholen en kinderopvang. Dit omdat scholen en kinderopvang worden gezien als ‘primaire activiteit’, terwijl sport is ingedeeld als ‘secundaire activiteit’. Oftewel: bij verkoudheidsklachten (neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn e.d.), hoesten, benauwdheid, koorts of plotseling verlies van smaak en reuk dient ook deze leeftijdscategorie thuis te blijven.

    We rekenen hierbij op eerlijkheid en verantwoordelijkheid en vragen ook ouders van jeugdspelers hierop alert te zijn. Als je negatief getest bent, mag je weer trainen. Bij positief resultaat blijf je thuis en volg je de regels van de GGD op (het kan niet vaak genoeg herhaald worden).

    Mocht je Brenda tegenkomen of haar mobiele nummer hebben, geef haar een compliment. Ze heeft er al veel tijd in zitten om jullie allemaal weer aan het sporten te kunnen krijgen en houden. Waardering en erkenning geven kunnen we allemaal!

     

    We gaan weer naar de zaal
    De Technische Commissie (TC), in samenspraak met bestuur en trainers, heeft zich de afgelopen week gebogen over het hervatten van de trainingen. Dit heeft geleid tot de volgende resultaten:

    -       Hier vind je het actuele trainingsschema.

    -       Vanaf maandag 26 oktober starten de jeugdtrainingen in de zaal.

    -       Zoals het er nu naar uitziet starten de senioren op maandag 2 november in de zaal.

    • Hierbij mogen er maximaal 16 mensen tegelijk in de zaal aanwezig zijn.
    • Er mag in groepen van 4 personen gesport worden. Deze viertallen moeten onderling en ten opzichte van andere groepen anderhalve meter afstand houden en wisselen binnen de viertallen is niet toegestaan.
    • Viertallen zijn duidelijk herkenbaar door middel van hesjes/lintjes.
    • De trainingsduur bedraagt maximaal 45 minuten. Kom zo kort mogelijk voor aanvang van de training naar de sporthal en verlaat na de training de sporthal ook weer zo snel mogelijk.
    • Elke sporter en trainer houdt, ook tijdens de training, anderhalve meter afstand ten opzichte van elke medesporter.
    • Onderlinge wedstrijdjes en partijvormen zijn NIET toegestaan!

    Wist je dat Peter Kooijman zich net als voorgaande jaren heeft gezorgd voor het verplaatsen van het korfbalmateriaal naar de sporthallen? Mocht je Peter tegenkomen of zijn mobiele nummer hebben, geef hem een compliment. Waardering en erkenning geven kunnen we allemaal!

     

    Flyeren en pop-up marktkramen in Vinkeveen voor agendaverkoop
    Elk jaar gaan wij langs de deur voor het aan de man en vrouw brengen van de enige echte 'Vinkeveen Agenda'. Door de wereldwijde pandemie moeten wij helaas ook dit op een andere wijze doen! Door een aantal enthousiaste leden worden deze week al flyers rondgedeeld in Vinkeveen en Waverveen.
    Ook wordt het volop gedeeld binnen sociale media om de verkoop van de agenda te stimuleren. Blijf dit vooral doen om het bereik zo groot en optimaal te maken! Door de link te verspreiden en deze te delen met jouw vriendennetwerk komt het bericht verder en bereiken we de mensen die we willen bereiken. Dus zegt het voort en deel deze link: https://www.de-vinken.nl/agendaboekje-vinkeveen-2021-informatie-en-bestellen.

    Zaterdag 31 oktober blijft wel staan voor verkoopgerelateerde activiteiten, zoals het rondbrengen van flyers en het verkopen van de Agenda’s op een aantal vaste locaties in Vinkeveen. Daar kun je ook prima bij helpen!

    Meer informatie hierover komt spoedig op de website! Wij rekenen op jullie betrokkenheid en enthousiasme om onze korfbalvereniging bekendheid te geven in ons dorp en de agendaverkoop tot een succes te maken!

    Wil jij nu ook je beste beentje voor zetten op 31 oktober, maar weet je niet zo goed hoe je dit moet doen, bijvoorbeeld omdat je een (oud) lid bent? Neem dan contact op met ondergetekende of met Jaco Kroon!

     

    Herhaalde oproep enthousiaste trainer gezocht voor De Vinken D1 als ondersteuning
    Momenteel bestaat de D-jeugd uit veel kinderen en een erg leuke trainer! Maar deze leuke trainer kan alleen leuke en leerzame trainingen blijven geven als hij de nodige ondersteuning krijgt. Er zijn al wat reacties om tijdelijk ondersteuning te bieden, maar we hebben natuurlijk liever een structurele oplossing voor dit kampioensteam van de afgelopen veldcompetitie. De Vinken D1 traint in het vernieuwde schema op maandag (17.00 – 18.00 uur) en woensdag (18.00- 19.00 uur). Laat het ondergetekende even weten dat je beschikbaar bent.

     

    Challenge 1:  ‘The Plank Challenge’

    Deze oefening is goed voor het gehele lichaam. Een goed begin is het halve werk. Begin op handen en knieën en zet je ellebogen direct onder je schouders in een hoek van 90°. Probeer je onderarmen in de grond te duwen en span je borstspieren aan, om de hoek van je ellebogen te behouden. Begin met 30 seconden en doe het iedere dag 10 seconden langer en houdt vooral vol. Na de pandemie heb jij stalen buikspieren en is die plank in de toekomst voortaan een eitje. Doe je met mij mee?

    Een aantal tips om vol te blijven houden:
    -       Om ervoor te zorgen dat je billen op de juiste hoogte blijven, moet je ze blijven gebruiken. Probeer je in te beelden dat je een euro tussen je billen knijpt, zodat je je aandacht bij je bips houdt.
    -       Vermijd ondiepe borstademhalingen. Dat creëert namelijk spanning in je nek. In plaats daarvan moet je langzame, bewuste diepe ademhalingen vanuit je buik maken. Dit zal de plank iets makkelijker maken.
    -       Stel van tevoren een doel vast, bijvoorbeeld minstens 60 seconden de plank volhouden. Leg je stopwatch of smartphone bij je in de buurt. Kijk af en toe naar de aflopende teller en motiveer jezelf om je doel te behalen (kort herhalend op jezelf inpraten zorgt er voordat je doel voorbij gaat voordat je er erg in hebt). 

    Meer uitdaging nodig?
    -       Probeer dan om-en-om je arm naar voren uit te strekken. Maak het jezelf vervolgens nog lastiger door ook je (tegenovergestelde) been naar achter te strekken.
    -       Probeer de omgekeerde plank. Begin zittend op de grond en zet je handen achter je op de grond. Houd je ellebogen in lijn met je schouders en je vingers naar je voeten gericht. Strek je benen voor je uit (moeilijker) of buig je knieën (makkelijker). Til je heupen van de grond op zodat je lichaam een ​​rechte lijn vormt van enkels naar borst, en houd deze houding 5 tot 30 seconden vast.
    -       Record vestigen (vrouwen: 4 uur en 20 minuten Dana Glowacka (USA) en mannen: 8 uur en 1 minuut Mao Weidong (China)). Good luck!

    Dit is een ‘actieve’ challenge, volgende week volgt een ‘betrokken’ challenge!

     

    Actief en betrokken blijven
    Actief is de vereniging nog steeds, ook onder deze omstandigheden. Van stilzitten houden we niet. Persoonlijk kijk ik uit naar de ontwikkelingen op het gebied van corona-bestrijding binnen onze landsgrenzen: gaan we naar een ‘volledige lockdown’, is er nog een tussenvariant bedacht of blijven we voorlopig zoals het is? Soms zou ik willen dat een wijze glazen bol ons zou kunnen vertellen waar we naar toe gaan. Naar verwachting zal volgende week deel 8 van Coronaflits verschijnen.
    Het coronavirus buiten de deur houden is het doel. Zie het als een opdracht in een wedstrijd van jouw coach of begeleider. Enkel als je de opdracht juist uitvoert, behaal je het beste resultaat en dat is dat er uiteindelijk weer in competitieverband gesport mag worden, met toeschouwers langs de lijn!

    Kelvin Hoogeboom, voorzitter KV De Vinken